Het engelse begrip voor Zoekmachine Optimalisatie is Search Engine Optimazation (SEO). Door uw website te optimaliseren voor zoekmachines verkrijgt u hogere posities in de organische zoekresultaten van zoekmachines zoals Google, voor de zoekwoorden die voor uw organisatie van toepassing zijn. Hierdoor kunt u op termijn aanzienlijk besparen op uw advertentiebudget.

Zoekmachines meten ongeveer 200 factoren om de rankingposties van webpagina’s in hun gratis zoekresultaten vast te stellen. Aan iedere factor is een weging gekoppeld en iedere factor wordt beoordeeld. Google stelt de weging van deze factoren met regelmaat bij. Daarnaast bestaat er een grote kans dat uw concurrentie op dezelfde zoekwoorden "aast" - om in e-Sharks termen te spreken - en net als u activiteiten onderneemt om hun positie in de gratis zoekresultaten van Google te behouden of te verbeteren.

Hierdoor is het optimaliseren van een website een continue proces van meten en optimaliseren. Zoekmachine Optimalisatie is veel meer dan het “simpel” aanpassen van een website.

Strategie

Uw website optimaliseren voor zoekmachines is belangrijk omdat uw doelgroep in toenemende mate producten en diensten zoeken via zoekmachines als Google. Door uw website te optimaliseren voor zoekmachines kunt u besparen op uw Google Adwords budget - uw organisatie wordt beter vindbaar op internet.

Laat u niet misleiden!

Iedereen kan zich specialist noemen in Zoekmachine Optimalisatie. Bij Zoekmachine Optimalisatie kunnen er geen garanties worden gegeven m.b.t. posities van zoekwoorden. Google kan immers haar "geheime recept" aanpassen en uw concurrentie kan haar website of webshop hebben geoptimaliseerd. Daarnaast zijn er legale en "illegale" methoden die kunnen worden toegepast bij Zoekmachine Optimalisatie.